Bloed, zweet en tranen kost het je; het opbouwen en laten groeien van je e-maillijst. En waarschijnlijk baal je enorm van elke uitschrijver op je e-maillijst.
In deze blog geef ik je 4 redenen waarom je juist blij mag zijn wanneer iemand zich uitschrijft!
Er is actie op je lijst!
Dit klinkt heel flauw, maar is wel een belangrijk punt om bij stil te staan.
The money is in the list, dus het opbouwen en laten groeien van jouw lijst heeft grote prioriteit in je business. Je hebt een waardevolle weggever gemaakt om jouw ideale klant mee aan te trekken en adverteert hier wellicht mee, super!
Je lijst onderhouden is een tweede cruciaal punt. Veel ondernemers werken niet met een strikte contentplanning en mailen hun contacten te weinig of zelfs helemaal niet. Ik zie soms dat er na het aanvragen van een weggever maar 1 e-mail volgt en dan houdt de communicatie alweer op. Zonde!
Een uitschrijver betekent dus dat er actie is op je lijst, je bent goed bezig!
Je onderwerpregel werkt!
De meest gebruikte manier om je uit te schrijven voor je lijst is door op de uitschrijflink in je mail te klikken. Die link zie je pas als je de mail daadwerkelijk opent. Je titel wekt dus interesse genoeg en nodigt uit om te openen. Dat is wellicht een knap staaltje ‘omdenken’ maar is wel waar 🙂
Let er wel op dat je onderwerpregel nooit iets doet verwachten wat de inhoud van je e-mail vervolgens niet waar maakt. Dat schaadt het vertrouwen van je potentiële klant en dat is nou net niet de bedoeling!
Deliverability.
ActiveCampaign (mijn favoriete e-mailmarketing software) schrijft dit:
Deliverability is the measurement of an email’s success in reaching a contact’s inbox. Overall email deliverability is impacted by many factors, including list quality, reputation, content, and identification as spam.
Hoe hoger je deliverability, hoe beter. Deliverability wordt bepaald door verschillende factoren, waaronder:
– de kwaliteit van je lijst
– de inhoud van je mails
– hoe vaak je mails als SPAM worden gezien
Een kwalitatief goede lijst vol mensen die je e-mails vaak openen is dus wel degelijk van belang. Wanneer iemand zich netjes uitschrijft door op de uitschrijflink te klikken na het openen van je e-mail, is dat beter dan dat iemand je e-mail nooit opent. Of, nog erger, je mail ranken als SPAM. Dat had je e-mailmarketing software (zoals ActiveCampaign) echt minder leuk gevonden.
Persoonlijkheid en relatie opbouwen.
Dit is misschien wel de belangrijkste reden waarom je blij mag zijn met je uitschrijvers. Je hebt mij vaker horen praten over je ideale klant. Ik geloof daar ook echt in. Je wilt werken met een klant waar jij fijn mee samen werkt. De kenmerken van jouw ideale klant zijn voor iedereen anders. Niet iedereen heeft een klik met jou, gelukkig maar 😉
Als jouw boodschap of jouw ‘tone of voice’ niet aansluit bij je lezer, kan het zijn dat hij of zij zich uitschrijft voor jouw e-maillijst. En dat is oké. Vergeet niet dat iemand fan van je wordt om wie JIJ bent.
Je uitschrijver voelt geen klik met jou en je zal dan ook nooit een waardevolle relatie met deze persoon opbouwen.
Het is dan toch juist prima dat deze persoon van je lijst verdwijnt? Zo hou jij een lijst vol met ‘happy people’. En dat geeft jou ook een veel betere energie om consistent waardevolle content te delen met de mensen op je lijst.
Ik heb je 4 redenen gegeven waarom je voortaan met een glimlach op je gezicht naar je uitschrijvers kunt kijken. Richt je op de lange termijn relatie en weet dat je bezig bent een lijst op te bouwen vol fans, die staan te trappelen om met jou te werken. Dat is toch een heerlijke gedachte?
Wil jij weten hoe je een e-maillijst op kunt bouwen zonder dat dit je advertentiekosten oplevert? Vraag dan hier mijn template aan. Ik help je graag.