Waarschuwing… persoonlijke blog!
Ik ga iets bekennen. Er is iets waar ik gewoon niet zo goed in ben. Ik weet het, dat kan eigenlijk niet in ondernemersland, want als je Instagram moet geloven is de ene ondernemer nog perfecter dan de andere. Maar in mijn geval is het toch echt zo, ik ben ergens gewoon niet zo goed in. Wat dat is ga ik vandaag met je delen…
Gisteren had ik een super leuk gesprek met een fantastische ondernemer. Echt zo’n ondernemer waar je eigenlijk “u” tegen zou moeten zeggen. Super track record en ook nog eens een leuk mens. Mijn ideale klant zou je kunnen zeggen!
Het doel van het gesprek was een kennismaking (ze had nog niets van mij gezien of gelezen) en verkennen of ik haar zou kunnen helpen in haar online onderneming. Ze had wel een weggever op haar homepage staan, maar geen goede opvolging. Er waren wel webinars en events, maar ook daarvoor gold: geen goede opvolging. Zonde natuurlijk en gewoon gemist online resultaat!
Nu komt het. Ik ken de theorie van een verkoopgesprek. Ik weet dat je verwachting moet uitspreken, de leiding moet nemen in zo’n gesprek, veel moet luisteren en door moet vragen. Vervolgens een flinke “saus” van urgentie (“je laat op deze manier duizenden euro’s liggen”) en schaarste (“je moet nu in actie komen want mijn agenda wordt voller en voller…”) er overheen en uiteindelijk “gewoon” closen.
En daar gaat het dus mis. Ze noemen mijn mankement ook wel “bescheidenheid”, ken je dat? Ik ben er gewoon niet zo goed in om iemand te moeten overtuigen dat ze echt mij moeten hebben en niemand anders. Begrijp mij niet verkeerd, ik ken mijn kwaliteiten heel goed en weet ook goed waarin ik mij onderscheid van iemand anders, maar om dat nu zo in de spotlight te zetten, dat kan ik dus niet. Laat dat nu net wel erg belangrijk zijn tijdens zo’n gesprek…. 🙁
En laten we eerlijk zijn… zonder verkoop geen bedrijf toch? Daarom besteed ik zo veel aandacht aan mijn funnels! Dankzij mijn funnels leren mijn nieuwe potentiële klanten mij automatisch kennen, door mijn blogs en e-mails ontdekken ze of ze een klik met mij voelen en door de waarde die ik weggeef overtuig ik mijn potentiële klant van mijn expertstatus.
Zo fijn als een prospect een gesprek met mij aanvraagt en ik weet dat hij of zij mijn funnel al doorlopen heeft! Deze prospect is al door verschillende fasen heen gegaan en heeft zich hiermee gekwalificeerd als echte “warme” prospect. Zo ga ik een gesprek in ieder geval een stuk relaxter in!
Heb jij ook zo’n hekel aan “koude” verkoopgesprekken en ben je soms bang om te opdringerig over te komen? Wil jij voorafgaand aan een verkoopgesprek jouw prospect graag op een waardevolle manier laten kennismaken met jouw product of dienst? En wil jij jouw kostbare tijd ook alleen besteden aan het voeren van verkoopgesprekken met gekwalificeerde prospects? Zorg dan dat jouw funnels op orde zijn!
Keertje relaxed sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Stuur mij een mailtje, dan plannen we snel een gesprek in!