Jij weet wie jouw ideale klant is. De persoon waar jij het allerliefste mee wilt samen werken. Je weet of het een hij of een zij is, waar hij of zij woont en misschien zelfs hoe oud hij is. Alle demografische gegevens zijn bekend.

Maar is dat alles? Of kun jij misschien nog een laagje dieper gaan?

Ter inspiratie volgen hieronder:

De 5 dingen die je MOET weten over jouw ideale klant

NB. Ik gebruik in dit artikel de hij-vorm zodat het artikel makkelijker te lezen is, maar uiteraard kan je klant ook een zij zijn ☺

1) Welk probleem of welke pijn heeft hij?

Jouw klant komt niet voor niks bij jou. Hij heeft een probleem en er moet iets aan gedaan worden. Waar loopt jouw klant tegenaan? Welke emotionele pijn geeft dit? Hoe zou jouw klant zich willen voelen? Wat heeft jouw klant allemaal al geprobeerd, maar is niet gelukt?

Stel dat jij bijvoorbeeld WordPress websites maakt. En jouw klant heeft een nieuwe website nodig en heeft niet zo’n groot budget. Hij heeft misschien zelf al geprobeerd een website te maken in WordPress, maar het lukt steeds niet. Of hij heeft al gezocht op Google en YouTube, maar vindt alleen enorm dure webbouwers. Hij voelt zich gefrustreerd en overweldigd.

Als jij weet wat het probleem is van jouw klant, kun jij jouw aanbod daar op aanpassen.

Je kunt een snel resultaat bieden in de vorm van een weggever. In het geval van WordPress websites is dat bijvoorbeeld een checklist. En een langdurig resultaat verwerk je in jouw aanbod (bijvoorbeeld een workshop “Jouw WordPress website maken binnen 1 dag”).

2) Waar bevindt jouw ideale klant zich?

Misschien ben jij wel elke avond te vinden op Pinterest, maar zit jouw ideale klant hier ook? Ga eens goed na waar hij zich bevindt en zorg dat je dat social medium gaat beheersen.

Ondernemers maken nogal eens de fout om overal aanwezig te willen zijn. Een beetje LinkedIn, een beetje Facebook en ook nog af en toe op Instagram. Gevolg is dat ze overal net tekort komen.

Mijn tip? Kies dat social medium uit waar jouw klant zit en “stick with it”.

Focus je eerst volledig op dit kanaal totdat je dit beheerst en breidt dan pas uit naar een volgend kanaal.

Probeer ook eens uit te vinden in welke communities (bijvoorbeeld Facebook- of LinkedIngroepen) jouw klant zich bevindt. Of welke experts hij volgt. Zo kom je er wellicht ook achter welke problemen er spelen bij jouw klant en welke content hij interessant vindt.

3) Welke bezwaren heeft hij om met jou te gaan werken?

Zodra jij dit weet heb je goud in handen. Is het voornaamste bezwaar dat jouw klant geen tijd heeft om jouw programma te volgen? Richt je dan in jouw teksten op hoeveel tijd het jouw klant zal besparen na het volgen van jouw programma.

Vind jouw klant jouw product te duur? Leg dan uit hoeveel jouw product hem op gaat leveren. Ga meer op het resultaat van jouw product of dienst zitten.

4) Welke taal gebruikt jouw ideale klant? Welke woorden gebruik jij dus wel en vooral niet in jouw salestekst?

Sommige experts gebruiken nogal wat vakjargon. Termen die voor jou als expert dagelijkse kost zijn, maar voor jouw klant iets minder te begrijpen zijn.

Als ik het in mijn blogs alleen maar heb over opt-ins, lead magnets, ROI en CTR, haak jij waarschijnlijk snel af als lezer. Je bent wel geïnteresseerd in een funnel, omdat dat jouw meer resultaat gaat opleveren met minder moeite. Maar al die technische termen, wat moet je ermee?

Zo geldt dat ook voor jouw ideale klant. Communiceer in woorden die hij ook gebruikt en kent. Zorg dat jouw teksten niet afschrikken.

Wat ook belangrijk is: Welke zoekwoorden gebruikt hij? Stel jezelf eens de vraag: Wat als jij jouw product of dienst nodig zou hebben, welke zoektermen zou je dan gebruiken in Google?
Verwerk deze woorden ook op je website. Zo wordt je beter gevonden in Google.

5) Van wat voor soort content houdt jouw klant?

Waar houdt jouw klant van? Van blogs of van video? En als het een blog is, moet deze dan lang zijn (met veel waardevolle content) of juist kort (“snackable content”). Of misschien help je jouw klant juist enorm met kleine filmpjes met bruikbare tips?
Doe hier eens onderzoek naar. Het zou zo zonde zijn als jij blogs schrijft van minimaal 2000 woorden, maar jouw klant heeft hier geen aandacht voor.

Dit waren ze, de 5 zaken die jij MOET weten over jouw ideale klant. Alleen zo kun je hem het beste bereiken met jouw boodschap en kun je een waardevolle relatie opbouwen. Succes!

DOWNLOAD DE TEMPLATE NU (PDF)

Vul jouw voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor de template.

VRAAG DE MASTERCLASS NU AAN

Vul jouw voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor de Masterclass.

VRAAG JOUW TIP NU AAN

Vul jouw voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt!

DOWNLOAD DE CONTENT KALENDER 2021 NU (EXCEL)

Vul jouw voornaam + e-mail in & klik op de button.

Privacy

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor de kalender.

DOWNLOAD JE E-BOOK (PDF)

Vul je voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor je e-book.

Schrijf je in & WIN

Vul je voornaam + e-mail in & klik op de button.

Privacy

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor je bevestiging.

DOWNLOAD DE 5 KANSEN (PDF)

Vul je voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor je pdf.

SCHRIJF JE IN VOOR DE WACHTLIJST

Vul je voornaam + e-mail in & klik op de button.

Privacy

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor de bevestiging.