Online marketing. Ondernemers hebben er een haat-liefde relatie mee. Ten minste, dat is wat ik vaak om mij heen hoor.

“Het is tijdrovend.”
“Ik duurt veel te lang en ik heb nu meteen nieuwe klanten nodig.”
“De trends zijn niet bij te houden.”
“Moet ik nu wel of niet adverteren?”
“Maar wanneer moet ik dan in godsnaam tijd maken om…”

Ik heb de afgelopen jaren de meeste frustraties wel voorbij horen komen. En tegelijkertijd wil je als ondernemer online zichtbaar zijn. Om je bereik te vergroten en zo steeds weer nieuw publiek te vinden voor je product of dienst. Je wilt je business laten groeien. En dan komt online marketing toch om de hoek kijken.

Maar hoe houd je alle ballen in de lucht? En hoe voer je marketing die bij je past en toch ook zorgt voor resultaat? Een vraag die hierbij vaak terugkeert is: Besteed ik mijn online marketing uit of blijf ik alles zelf doen? In deze blog zet ik enkele overwegingen voor je op een rijtje.

1. Wie is jouw bedrijf?
Een van de dingen die cruciaal is in je marketing en personal branding is je ‘tone of voice‘. Je ’tone of voice’ is letterlijk de toon waarin je communiceert met je ideale klant. Persoonlijk vind ik het erg prettig als het net lijkt dat ik iemand hoor praten wanneer ik een blog of e-mail lees van die persoon. Dus dat iemand schrijft zoals hij of zij praat. Zeker als zzp-er is het belangrijk dat je werkt aan je personal branding. Jij bent namelijk je bedrijf. En je zet online marketing in om je ideale klant met jou kennis te laten maken. Wat je niet wilt is dat je ineens in het echt compleet anders bent dan dat je in de eerste plaats in je content hebt laten zien.

Wat mij betreft besteedt je het from scratch creëren van je content dan ook echt niet uit aan iemand anders. Daar ben jij zelf verantwoordelijk voor. Heb je toch hulp nodig, bijvoorbeeld wegens tijdgebrek? Zoek dan iemand die uitvoerende taken voor je kan doen, zoals het redigeren van je tekst, het inplannen van je content, het vinden van de juiste afbeelding of het opstellen van je nieuwsbrief. Maar je ’tone of voice’, dat ben jij.

2. Hoe snel wil je schakelen?
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik heb de beste ideeën op de meest rare momenten. En dan wil ik het ook meteen uitvoeren. Ik moet er niet aan denken om dan eerst mijn ‘agency’ of VA te moeten bellen, die het waarschijnlijk knetterdruk heeft, om vervolgens op mijn beurt te moeten wachten. 

Hoe zit dat bij jou? Heb je voldoende geduld of wil je het momentum pakken en meteen ‘gas erop’?

3. En hoe zit het dan met de kosten?
Je volledige online marketing uitbesteden aan een agency kost natuurlijk geld. En laat je ze dan ook nog adverteren, dan heb je ook nog te maken met een extra advertentie budget. Je marketing budget bepalen is persoonlijk en per bedrijf verschillend. Dat kan ik niet voor je bepalen. Twijfel je over je budget? Bedenk dan goed waar je echte hulpvraag ligt. Wat kan je zelf doen? En wat besteed je liever uit? 

4. Hoe goed ken jij je klant?
Ook hiervoor geldt: jij bent je bedrijf. Alleen jij staat rechtstreeks in contact met je klant. En weet dus ook precies wat er speelt bij je klant, welke zoekvragen hij/ zij heeft (handig voor je SEO) en welke actualiteiten er in je branche spelen. Onderschat dit niet, want als je voor een groot deel afhankelijk bent van je online marketing voor nieuwe klanten, dan moet je content altijd spot-on zijn. Altijd. En hoe goed je tekstschrijver of copywriter ook schrijft, ideeën aandraagt en met nieuwe acties komt, jij kent je klant het allerbeste. Onderschat dit niet. 

Conclusie:
Bedenk goed waar je je budget aan besteedt. Waar je echte hulpvraag ligt. Ligt je uitdaging bij het maken van content? Zoek dan een contentcoach of sluit je aan bij het laagdrempelige Content Continu. Heb je tijdgebrek en hulp nodig bij techniek (bijvoorbeeld je website, ActiveCampaign)? Ga op zoek naar een goede (technische) VA en maak duidelijke afspraken wie waarvoor verantwoordelijk is. Heb je behoefte aan kennis en strategie? Een duidelijk houvast en actieplan? Neem dan eens contact met mij op, ik help je graag verder.

P.S. Ik ben ervan overtuigd dat je je online marketing prima zelf kunt doen, mits je je houdt aan een paar stappen. Ik schreef er een blog over, je leest deze hier

DOWNLOAD DE TEMPLATE NU (PDF)

Vul jouw voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor de template.

VRAAG DE MASTERCLASS NU AAN

Vul jouw voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor de Masterclass.

VRAAG JOUW TIP NU AAN

Vul jouw voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt!

DOWNLOAD DE CONTENT KALENDER 2021 NU (EXCEL)

Vul jouw voornaam + e-mail in & klik op de button.

Privacy

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor de kalender.

DOWNLOAD JE E-BOOK (PDF)

Vul je voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor je e-book.

Schrijf je in & WIN

Vul je voornaam + e-mail in & klik op de button.

Privacy

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor je bevestiging.

DOWNLOAD DE 5 KANSEN (PDF)

Vul je voornaam + e-mail in & klik op de button.

Het is gelukt, check je inbox (of SPAM) voor je pdf.